085 - 018 521 8 info@rogertelecom.nl

Helaas blijkt het tegenwoordig nog steeds dat niet iedere router geschikt is voor VoIP.  

Met name de routers die geleverd worden bij internet verbindingen van de Grote Providers zoals KPN, Ziggo, Tele2, T-Mobile, etc. blijken slecht of helemaal niet met SIP verkeer over weg te kunnen. 

De reden hiervoor is dat deze routers ook worden gebruikt voor Triple Play internet abonnementen. Hierdoor worden de UDP poorten, die wij nodig hebben voor onze VoIP dienst, niet doorgegeven aan het interne netwerk maar blijven in de router zelf. Op deze routers zijn analoge telefoon poorten aanwezig waarvoor deze, voor ons belangrijke UDP poorten, worden gebruikt. 

Indien je zo een router hebt, dan kan het zijn dat je een VoIP dienst van een derde partij niet goed werkend of helemaal niet werkend krijgt. In zo een geval kun je maar 1 ding doen en dat is de router vervangen. 

Wanneer je alleen internet afneemt is dit bijna altijd te realiseren, heb je er ook nog televisie bij dan is dit moeilijker. Er zijn wel handleidingen te vinden op het internet om dit te kunnen doen maar het blijft lastig. 

In het geval van een kabel internet verbinding kun je de geleverde router niet vervangen. Gelukkig kun je vaak wel via de helpdesk van je leverancier vragen of ze het kabel modem in zogenoemde “Bridge” modus willen zetten. Indien dit niet mogelijk is op je abonnement kun je vaak tegen betaling extra IP adressen krijgen waardoor je ook een eigen router kunt gebruiken. 

We zijn dit Blog gestart over routers, nu zul je wellicht denken ik heb een modem. Dat kan kloppen maar in een modem zit bijna altijd een router functionaliteit in verwerkt. Vandaar dat wij het in dit Blog over routers hebben en het modem, Kabelmodem of xDSL modem niet apart belichten.   

Voordat wij hieronder een lijstje weergeven met routers die wij hebben getest en waarvan wij weten dat je hier je VoIP dienst goed mee aan de gang krijgt en houdt.  

Is er eigenlijk altijd één instelling welke je zeker moet gaan controleren en dat is SIP ALG of SIP NAT helper. Deze instelling is bedoeld om SIP verkeer beter door je NAT router te laten verwerken, deze functie manipuleert het SIP verkeer welke door je router gaat.  

Helaas blijkt in de praktijk dat in bijna alle gevallen SIP ALG of SIP NAT helper meer kwaad doet dan goed. Soms lijkt het in het begin prima te werken en beginnen de problemen na enige tijd zich te manifesteren, telefoons die registratie verliezen en daarna niet meer aan te melden zijn, problemen met audio, eenzijdig audio of helemaal geen audio meer.  

Het advies SIP ALG of hoe de fabrikant van je router het ook noemt, uitschakelen!! Is het advies. Daarna router altijd even opnieuw opstarten. 

Dit geldt ook voor de routers uit de volgende lijst, in de lijst maken we onderscheid tussen routers met uitsluitend ethernet poorten en routers met een xDSL interface (modems). 

Deze lijst is dynamisch en wordt zo nu en dan bijgewerkt, het kan voorkomen dat wij de router als goed hebben getest maar door veranderende firmware van de fabrikant toch niet werkt in jouw situatie. We kunnen dus geen 100% garantie geven op deze lijst. 

Routers in onderstaande lijst zijn door ons getest en lange tijd in de praktijk gebruikt: 

Routers met ethernet en glaspoorten: 

  • Cisco Enterprise routers, het betreft hier de routers met IOS uit de Enterprise lijn. Dus niet de routers van het voormalige Linksys. 
  • Mikrotik routers ons persoonlijke favoriet, buiten gewoon goede prijs prestatie verhouding. 
  • Ubiquity Edgerouter en Edgerouter Lite 
  • Draytek

Router met xDSL interface (modems) 

  • Cisco 800 serie 
  • TPLink Archer MR200 en MR400 
  • Draytek 
  • Fritzbox 

Ter afsluiting zeggen wij niet dat andere merken type routers niet functioneren maar met deze merken en type routers hebben wij persoonlijk goede ervaringen. Heb je veel telefoons op locatie kies dan voor een duurdere router met een zwaardere processor.  Het is de investering meer dan waard.

Lees ook: 5 redenen waarom een cloudPBX van Roger Telecom!