Het meest voorkomende probleem met VoIP is eenzijdig audio. Meestal moet de oorzaak worden gevonden in de router welke is verbonden met het internet.

In Nederland gebruiken we over het algemeen een NAT router om te verbinden met het internet, met name deze techniek zorgt ervoor dat de SIP pakketten en dan met name het audio verkeer (RTP) niet of eenzijdig zijn eindbestemming bereikt.

Het onderzoek naar de aard van het audio probleem kan een tijdrovende klus zijn. Het is daarom ook aanbevolen om gebruik te maken van routers welke in onze compatibiliteitslijst voorkomt, deze zijn door ons getest en hiervan kunnen wij de werking garanderen.

Een audio / VoIP probleem hoe nu verder?

Indien er toch een audio probleem ontstaat of een SIP registratie probleem dan begint de reis met het capturen (verkrijgen) van data pakketjes. Veel gebruikte VoIP telefoons van de merken Fanvil en Yealink beschikken over een eigen capturing mechanisme. Deze knop kun je vinden in het menu, wanneer je met je webbrowser van je computer op je telefoon bent ingelogd.

In het algemeen gaat dit als volgt in zijn werk; Bij de capturing optie is meestal een “start” knop, deze activeer je als eerst. Vervolgens zet je een gesprek op gedurende enige seconden, dit hoeft niet zo lang te duren maar vooral niet te kort er moet wel data over een weer gestuurd kunnen worden. Dus er moet ook wel aan beide kanten iets worden gesproken. Vervolgens hang je op, en kun je de capturing stop zetten. 

Nu kun je d.m.v. een download knop het bestandje downloaden naar je computer en verder onderzoeken.

Dit onderzoek kun je doen met Wireshark, dit programma is een packet sniffer en analyzer. Wij gebruiken de analyzer in dit geval om het bestandje wat wij hebben gedownload uit de telefoon te analyzeren. Wanneer je een softphone gebruikt/installeert op je computer kun je met de packet sniffer optie in Wireshark de pakketten rechtstreeks (live) bekijken. Je zult zien dat er in een paar seconden tijd enorm veel pakketten voorbij komen en als je niet precies weet waarnaar je moet kijken ben je wel even bezig met het analyseren.

Wanneer je Hosted VoIP gebruikt en tegen een eenzijdig audio probleem aanloopt is de NAT router voor 95% het probleem.

Is SIP ALG de redding?

Veel routers hebben een instelling die bekend staat onder de naam SIP ALG, dit is een methode om SIP pakketten beter door de NAT router te sturen. Echter in de praktijk blijkt deze optie meestal meer kwaad dan goed te doen. Vaak door slechte implementatie van het protocol of door mechanismes welke in de telefooncentrale zijn ingesteld om hetzelfde te doen en dan werken beide mechanismes elkaar tegen.

Wij bevelen dan ook altijd aan om de functie SIP ALG in je router uit te schakelen. Ook wanneer het goed blijkt te functioneren zien we in de praktijk dat na verloop van tijd allerlei vage problemen met jouw VoIP installatie ontstaan welke gerelateerd zijn aan de functie SIP ALG, gewoon uitschakelen dus!

Heb je nog steeds last van eenzijdig audio dan leggen we je graag uit hoe SIP werkt.

Het SIP protocol de basis:

SIP is inmiddels het standaard protocol welke wordt gebruikt voor VoIP, over het algemeen gaat de communicatie over UDP maar TCP is ook instelbaar indien dit wordt ondersteund door de provider.

SIP is een zogenoemde Application Layer Control Protocol (signalering) welke vijf delen van opzetten en stoppen van communicatie ondersteund. SIP levert niet de audio service, hiervoor wordt gebruik gemaakt van het RTP protocol. 

In het volgende diagram zie je hoe SIP werkt, de aanvraag (Invite), acceptatie (ACK), setup (RTP) en afsluting (BYE)

SIP stuurt deze berichten over UDP op de standaard poort 5060, in de Ïnvite worden de parameters meegestuurd waar op gecommuniceerd moet worden door partijen voor audio en/of video. Je moet hierbij denken aan de gebruikte Codecs en poortnummers. Dit is vastgelegd in het SDP protocol (Session Description Protocol), wanneer beide partijen het eens zijn wordt de communicatie gestart over het RTP protocol.

Wanneer er dus problemen ontstaan in het opzetten van het gesprek dan is dit dus het punt om te kijken welke parameters er afgesproken zijn door beide partijen.

Als er helemaal geen audio is kan het zo zijn dat er een Codec mismatch is. M.a.w. dat er een Codec wordt gebruikt die de andere partij niet kent.

De juiste router, ” key to succes”

Bij eenzijdig audio kan het zijn dat het interne IP adres van de telefoon wordt gebruikt terwijl deze zich achter een NAT router bevindt. Het interne IP adres is niet bekend op het internet, dus die pakketten komen nooit aan. Geldt ook voor als de telefoon helemaal niet registreert bij de Centrale.

Hieronder een voorbeeld van een Invite:

INVITE sip:user@sipserver.com SIP/2.0 
(Message Headers) 
Via: SIP/2.0/UDP 10.10.10.10:5060 
From: “Me” <sip:me@sipserver.org>;tag=a0 
To: “User” <sip:user@sipserver.org> 
Call-ID: d@10.10.10.10 
CSeq: 1 INVITE 
Contact: <sip:10.10.10.10:5060> 
User-Agent: SIPTelephone 
Content-Type: application/sdp 
Content-Length: 251 
(Message Body) 
v=0 
o=audio1 0 0 IN IP4 10.10.10.10 
s=session 
c=IN IP4 10.10.10.10 
m=audio 54742 RTP/AVP 4 3 
a=rtpmap:4 G729/8000 
a=rtpmap:3 GSM/8000

Voor het opzetten van een VoIP gesprek moet nogal wat gebeuren zoals hierboven uitgelegd. Met name wanneer het apparaat, telefoon of telefooncentrale, zich achter een NAT router bevindt moet deze router snel kunnen schakelen en behoorlijk intelligent zijn.

De routers welke standaard bij internetverbindingen worden geleverd door de grote providers kunnen dit over het algemeen niet, uitzonderingen daargelaten.

Wil je een goede VoIP implementatie doen bij je klant en niet uren met Wireshark aan de gang, kies dan voor een router uit onze compatibiliteitslijst. Want wanneer je erachter komt dat je KPN Experia box weleens het probleem zou kunnen zijn, dan kun je het vervolgens ook niet oplossen aangezien deze routers beperkte instel mogelijkheden bieden.

Over het algemeen is je router dus “key to Success”, verkoop daarom altijd een router die je kent bij je installatie, waarvan je weet dat die werkt. 

Maar met gewoon internet heb ik geen probleem.

Laat je niet afschrikken door de klant die zegt al een router te hebben en dat zijn internet prima werkt op zijn webbrowser en met zijn Outlook. Dit zijn “simpele” (one port) applicaties, die met iedere willekeurige router werken. Voor een Voip gesprek moeten er veel meer poorten tegelijk aan elkaar worden geknoopt en daarvoor werkt het niet met iedere router, VoIP is dus meer een “advanced” (multi port) applicatie.

We waren het bijna vergeten, last but not least, We zien het nog steeds vaak voorkomen dat er een dubbele NAT router gebruikt wordt in het netwerk.

Het is voor sommige routers al een probleem om VoIP en dan met name RTP goed te kunnen verwerken. En dan zien we dat in sommige gevallen twee NAT routers achter elkaar worden geschakeld. Dit is vragen om problemen en gaat dan ook in heel veel gevallen niet goed, SIP is niet gemaakt voor NAT en dan al helemaal niet voor dubbel NAT. Dit is vragen om problemen en daarom gewoon nooit doen. Ook met VPN protocollen een probleem, we kunnen dan ook bijna niet verzinnen waarom je dit in de basis wilt doen.

Lees ook:

5 Tips voor een soepele migratie naar VoIP5 redenen waarom een cloudPBX van Roger telecomBeëindiging van ISDN wat de toekomst brengt

Kernwoorden: Oneway audio, eenzijdige audio, VoIP, SIP,