ISDN uitschakelen gebeurt inmiddels over de hele wereld. KPN heeft al vorig jaar aangekondigd dat het in september 2019 stopt met ISDN, met KPN volgt ook Tele2. Ook Deutsche Telekom AG en Belgacom/proximus zijn op weg om alle vaste verbindingen te sluiten en het hele proces zal naar verwachting eind 2019 klaar zijn. British Telecom wil ook ISDN tegen het jaar 2025 met pensioen laten gaan. De leveringen voor nieuwe PSTN- en ISDN-telefoonlijnen zullen daar ophouden in 2020.

ISDN Stopt in september 2019 – zorg voor een tijdige overstap!

Het is de bedoeling dat nieuwe telefoonnetwerken vanaf de geplande einddata volledig IP-gebaseerd zijn en dat de traditionele apparaten die IP-diensten niet ondersteunen niet meer zullen functioneren. Dus het vinden van een oplossing voor de shutdown is nu een trend voor elk MKB organisatie dat een kosteneffectieve en toekomstbestendige communicatieoplossing voor zijn bedrijf nodig heeft.

Waarom stoppen telecombedrijven ISDN?

Naarmate de technologie vordert en de zakelijke vraag naar telecommunicatie snel toeneemt, konden de traditionele PSTN- en ISDN-lijnen niet langer aan alle verwachtingen van zakelijke communicatie voldoen en geleidelijk verder wegglijden in veroudering. Voor ISDN-providers zou het onderhoud van zo’n oude infrastructuur bovendien veel geld kosten, dus het heeft geen zin om dit verouderde product te blijven verkopen.

Net zoals je over 30 jaar geen fiets hebt gereden om je dagelijks van en naar je werk te krijgen, moet je spraakverkeer de trend volgen en een andere geavanceerde media gebruiken. Alles moet verder. Aangezien serviceproviders meer investeren in het bieden van nieuwe en geavanceerdere oplossingen voor bedrijven, zijn de oude producten bedoeld om in onbruik te raken.

Wat zal ISDN vervangen?

Telecombedrijven schakelen over van conventionele vaste netwerktelefonie naar VoIP (Voice over Internet Protocol). In tegenstelling tot de traditionele PSTN- of ISDN-lijnen die moeten vertrouwen op de vaste lijn voor het verzenden van spraak en gegevens, is VoIP een relatief nieuwe technologie die het internet gebruikt om gesprekken te routeren, waardoor uw apparaten niet met fysieke lijnen hoeven worden verbonden. Met VoIP zijn koperverbindingen en huurlijnen overbodig en het enige dat u nodig hebt, is een actieve en stabiele internetverbinding.

Wat zijn de voordelen van VoIP in vergelijking met ISDN?

Overschakelen van ISDN naar VoIP is eigenlijk een evolutie van moderne telecommunicatie, dus er moeten een aantal competente voordelen zijn om naar VoIP te migreren. Hier is een overzicht met voordelen voor bedrijven die baat kunnen hebben bij het gebruik van VoIP-services.

Lagere kosten

Kosten zijn een van de belangrijkste dingen om te overwegen voor bedrijven. Laten we de vergelijking beginnen met de instelkosten. Het is altijd kostbaar om een ​​ISDN-systeem te implementeren, omdat het normaal gesproken fysieke lijnen vereist, evenals eigen telefoons en is installatie en onderhoud vereist door een ervaren installateur. Omdat VoIP niet noodzakelijk desktop-telefoons en hardware-apparaten vereist, is het veel goedkoper om een ​​VoIP-systeem te installeren. Wat de kosten van telefoongesprekken betreft, berekenen VoIP-serviceproviders bedrijven altijd op basis van het aantal gebruikers, zonder beperkingen voor het bellen van telefoontjes, terwijl de traditionele ISDN-gebruikers naast hoge maandelijksekosten ook flink moeten betalen per minuut voor elke oproep die ze doen; het is voor MKB veel goedkoper om VoIP-services te gebruiken. Over het algemeen zou het gebruik van VoIP-services tot 50% besparen op lijnverhuur en tot 60% op telefoongesprekken. Dus voor MKB organisaties die geld willen besparen op hun telefoonsystemen, zou VoIP een goede optie zijn om uit te kiezen.

Flexibiliteit en schaalbaarheid

Volgens een onderzoek van Software Advice is schaalbaarheid de belangrijkste factor die kopers in overweging zouden nemen bij het evalueren van een telefoonsysteem. Dus flexibel en schaalbaar zijn zou een voordeel zijn wanneer je op de markt concurreert. Voor ISDN-systemen is een bedrijf permanent en gebonden aan lopende contracten zodra de set-up is voltooid. Als een organisatie op zoek is naar uitbreiding van de service naar nieuwe locaties, moeten op elke locatie nieuwe hardware en lijnen worden geïnstalleerd, wat normaal gesproken door een ervaren installateur wordt gedaan. De wijzigingen kunnen dus weken of zelfs maanden in beslag nemen en het zou veel kosten. Terwijl voor VoIP-services het opschalen en wijzigen van de instellingen snel en eenvoudig is. Dankzij virtuele nummers zijn de services niet gebonden aan geografische locaties en kunnen organisaties eenvoudig extra gebruikers toevoegen zonder nieuwe hardware of telefoonlijnen aan te schaffen, waardoor leveranciers als Roger telecom vrijwel onmiddellijk de wijzigingen kunnen doorvoeren, tegen relatief lagere kosten.

Functionaliteiten en functie

VoIP biedt tevens veel meer functies en integratiemogelijkheden t.o. traditionele telefonie. Hierdoor is het mogelijk om de telefonie dermate in te richten dat er veel efficiënter gewerkt kan worden. Door het efficiënter inrichten van de werkwijze, kunnen er aanzienlijke kosten bespaart worden.

Wachtrijen, automatische telefoniste (IVR, keuzemenu), CRM integratie, mobile extensie, Gespreksopname en bezet indicatie (presence) zijn slechts enkele van de vele mogelijkheden van de cloudPBX.

Unified Communications

Terwijl bedrijven eisen dat real-time communicatie toeneemt, is Unified Communications de laatste jaren een hot topic geworden. Met VoIP kunnen communicatieserviceproviders u helpen om al uw communicatieapparaten en -toepassingen met elkaar te verbinden, asynchrone communicatie te realiseren en de bedrijfsproductiviteit te vergroten. Een voorbeeld hiervan is de Yeastar Linkus Unified Communications-app – een softphone die samenwerkt met de Yeastar S-Serie VoIP PBX en Cloud PBX, waarmee u al uw apparaten – uw mobiele telefoons, laptops en computers – kunt veranderen in een kantoorextensie, softphones kan u in staat stellen overal en altijd oproepen te ontvangen. Met toepassingen als Linkus kunnen moderne werknemers zich vrijmaken van zorgen over het verliezen van telefoongesprekken wanneer ze onderweg zijn, en genieten van real-time communicatiefuncties zoals instant messaging, bestandsoverdracht enzovoort.

Overstappen van ISDN naar VoIP is niet eng

Urgentie: Overstappen is nu noodzakelijk.

September 2019 komt nu zeer snel dichtbij. Daarom is het noodzakelijk dat u nu de overstap van ISDN maakt om straks niet voor een verrassing te staan. Bereikbaarheid is immers een van de belangrijkste onderdelen van een MKB bedrijf.

Roger telecom zorgt voor een veilige en vlekkeloze overstap. Zodat u bereikbaar blijft.

Kernwoorden: ISDN stopt, Cloud telefonie, VoIP, Yeastar, telefonie, KPN