VoIP (Voice over Internet Protocol) is een geweldige manier om uw bedrijf te upgraden met rijke geavanceerde functies, verbeterde betrouwbaarheid en kwaliteitsgeluid tegen lage kosten. Maar dit betekent niet dat u met één sprong en zonder enige voorbereiding en voorbedachtheid op de trein naar een VoIP-migratie moet springen. Er zijn verschillende belangrijke componenten die u zou moeten overwegen om een succesvolle verandering te kunnen maken.

Als u al met het upgradeproces naar VoIP bent begonnen of dit momenteel overweegt, vindt u hier een beknopte lijst met dingen die u moet doen om de upgrade tot een groot succes te maken en problemen bij de “upgrade” te beperken.

1. Zorg dat uw netwerk klaar is voor VoIP

De kwaliteit van VoIP-spraakoproepen is sterk afhankelijk van het netwerk. VoIP-verkeer wordt via dezelfde verbinding gerouteerd als uw gegevensoverdracht, dus traag verkeer op internet of lage bandbreedte heeft invloed op de gesprekskwaliteit. Het is daarom van essentieel belang dat u een goed inzicht heeft van uw netwerksituatie voordat u diep in VoIP gaat. Kritieke componenten zoals betrouwbaarheid van de verbinding, databandbreedte, router/switch en uw maximale belvolume (gelijktijdige gesprekken) moeten in overweging worden genomen.

Over het algemeen wordt u geadviseerd om een ​​netwerksnelheidstest (speedtest) uit te voeren om uw huidige IP-netwerk te evalueren en te bepalen of het voldoende is om uw huidige en toekomstige spraak- en gegevensverkeer aan te kunnen. Gemiddeld zou een enkele VoIP-oproep op een HD-codec ongeveer 50 tot 100 Kbps aan bandbreedte verbruiken. En hoe meer gelijktijdige spraaksessies (belvolume) uw bedrijf tegelijk moet afhandelen, hoe meer bandbreedte er nodig is om een ​​hoge gesprekskwaliteit te garanderen en gespreksverlies te voorkomen. De totale hoeveelheid bandbreedte die u nodig hebt, resulteert in uw keuze voor datadiensten en verbinding met xDSL-, glasvezel- of coax.

2. Zorg voor de juiste telefoonapparatuur voor uw bedrijf

VoIP-technologie biedt geweldige opties en functies voor telefoontoestellen die eenvoudig kunnen worden geïmplementeerd, variërend van wisselgesprekken tot aan doorschakelen naar voicemail en geweldig zijn voor het verbeteren van de productiviteit. Maar de meeste van deze functies zijn sterk afhankelijk van compatibele telefoons.

Uw VoIP-serviceprovider heeft meestal een lijst met compatibele telefoons en handsets en andere randapparatuur die al door professionals zijn getest om de beste interoperabiliteit te garanderen met betrekking tot codec voor spraakcompressie, gesprekskwaliteit, functie ondersteuning, enz. Wanneer u op zoek bent naar een nieuwe IP-telefoons is het raadzaam om contact op te nemen met uw provider om de juiste telefoonapparatuur te kiezen met de minste compatibiliteitsproblemen, terwijl het gebruiksgemak altijd wordt geboden.

3. Prioriteer of segmenteer uw spraakverkeer

De speerpunt van de VoIP-technologie is dat het spraak over hetzelfde netwerk als andere applicaties gaat. Maar dit kan ook een probleem worden omdat uw spraakverkeer nu “vecht” voor bandbreedte met andere soorten bronnen, waaronder video en webbrowser. Als zodanig kunnen de prestaties van uw bedrijfstoepassingen, met name die welke gevoelig zijn voor tijdsvertragingen zoals VoIP, negatief worden beïnvloed. Dit betekent dat uw telefoontjes mogelijk kunnen lijden als u begint met het streamen van een video.

Er zijn twee veelgebruikte methoden om dit verkeersprobleem op te lossen. Een daarvan is om je spraakverkeer te segmenteren met behulp van een VLAN (Virtual Local Area Network). Hiermee kunt u uw spraakverkeer opsplitsen van de algehele netwerkcapaciteit en een efficiëntere afhandeling bieden op VoIP-gesprekken. De andere is om uw spraakverkeer prioriteit te geven met de juiste QoS (Quality of Service) -instellingen. De QoS-verkeersverspreiding maakt het mogelijk voor uw IT-beheerders om prioriteiten toe te wijzen – of een gegarandeerd percentage van uw totale lijncapaciteit – aan uw VoIP-toepassingen. Hiermee wordt uw spraakverkeer behoedt van netwerkcongestie en verbetert het de algehele gesprekskwaliteit.

Als u niet over voldoende IT-kennis beschikt, is het raadzaam om bij uw VoIP-serviceproviders na te gaan of zij u kunnen helpen of soortgelijke oplossingen of diensten kunnen aanbieden.

4. Een noodtelefoonplan onderhouden

VoIP-systemen zijn afhankelijk van het internet, dus als er onverwacht veel internetgerelateerd verkeer is, zal uw spraakservice het meest waarschijnlijk te lijden hebben, waardoor uw medewerkers niet in staat zijn om effectief verbinding te maken met klanten, verkopers, partners en hun teams. Het hebben van een back-upschema of een alternatieve internetdienst kan helpen. Overweeg de volgende twee methoden om internetverstoring tot een minimum te beperken en de bedrijfscontinuïteit te maximaliseren.

 Investeren in een 4G LTE failover-oplossing of, als u voldoende budget heeft, een tweede internetverbinding van een andere ISP (Internet Service Provider). Hiermee kunt u het back-up-internet programmeren om het onmiddellijk over te nemen wanneer uw primaire verbinding wordt verbroken, waardoor uw telefoonsysteem functioneel blijft.


Routering van oproepen naar mobiele apparaten of vaste lijnen. Door op zoek te gaan naar een VoIP-oplossing die oproepen in geval van een issue automatisch doorschakelt naar mobiele telefoons of een andere vaste lijn, kunnen bedrijven bereikbaarheidsproblemen in interne en externe communicatie bij internet problemen voorkomen.


Naast het internetprobleem kan onverwacht probleem bij de PBX telefoonsysteem server ook uw zakelijke communicatie verlammen. Als u een gehoste VoIP-oplossing overweegt, zoek dan naar een provider met meerdere geografische verspreide datacenters. Dit biedt de betrouwbaarheid dat uw spraakverkeer wordt doorgestuurd naar een werkend datacenter in geval van een storing. Als u een on-premises VoIP-oplossing overweegt, denk dan eens aan een betrouwbare PBX Hot Standby Solution, waarbij twee identieke PBX-servers worden ingezet en gelijktijdig worden uitgevoerd om een ​​solide failover te vormen.

5. Kies het juiste implementatiemodel en de juiste oplossing

Dit is een no-brainer, maar als het op de verkeerde manier wordt benaderd, kan het ingewikkelder of zelfs nadelig worden. Stel u zelf tijdens het evalueren van een cloudgebaseerde of lokale VoIP-oplossing lastige vragen en maak de businesscase voor wat een nieuw systeem zal oplossen in alle aspecten van het gebruik: functionaliteit, schaalbaarheid, redundantie, onderhoud en upgrade, kosten en betaling, enz.

Het is ook raadzaam om te denken in een toekomstbestendige mindset om elke verplaatsing naar VoIP te positioneren als het begin van het aanbieden van Unified Communications aan uw personeel – efficiëntie en productiviteit van medewerkers op de lange termijn. Overweeg daarnaast een alles-in-één oplossing die aan al uw mogelijke aanvullende behoeften voldoet, zoals vergaderen, softphone of CRM-integratie. Dit zal u bevrijden van mogelijke integratieproblemen en extra kosten besparen bij configuratie en applicaties van derden.

Pijnloos upgraden naar VoIP

Upgraden naar VoIP hoeft niet ingewikkeld en moeilijk te zijn. Het belangrijkste onderdeel is om ervoor te zorgen dat u een provider heeft die u bij elke stap begeleidt. Als u vragen heeft over de invloed van VoIP op uw bedrijf, of als u wilt dat Roger Telecom u helpt een naadloze upgrade te maken, kunt u gratis onze experts raadplegen. Wij staan tot uw beschikking, om u te helpen de juiste beslissing te nemen, over technologie en implementatie, waarmee uw bedrijf vele jaren verder groeit.